در این مطلب قصد دارم به بررسی این موضوع بپردازم که استفاده کاربران از موتورهای جستجو به چه شکلی است و وقتی کاربر می‌خواهد جستجویی انجام دهد چطور با موتور جستجو رفتار می‌کند؟ در مقابل چه رفتاری با کاربر می‌شود؟ تا به حال فکر کرده‌اید از زمانی که یک عبارت (Query) را در باکس سرچ وارد می‌کنید، تا زمانی که لیستی از نتایج ظاهر می‌شود (Serp) چه اتفاقی می‌افتد؟

یک فرمول بسیار ساده پشت پیچیدگی‌های تکنیکی جستجو وجود دارد. کاربر با یک سوال یا یک مساله مواجه شده و نیاز دارد تا جوابش را پیدا کند. Search Engine هم چند جواب برای او آماده می‌کند.

سه نوع جستجو

سایت MOZ یک رفرنس عالی در زمینه سئو و بهینه‌سازی سایت است. بنا به گفته Moz ما سه نوع جستجو داریم.

Do: کاربر می‌خواهد کاری انجام دهد. مثلا خرید بلیط هواپیما

Know: کاربر می‌خواهد چیزی بداند. مثلا بهترین رستوران‌های تبریز کدام هستند؟

Go: کاربر می‌خواهد جایی برود. مثلا رفتن به نزدیک‌ترین کافه شهر

زمانی که می‌خواهیم پروسه بهینه‌سازی را شروع کنیم باید حواسمان باشد کاربران ما بیشتر به چه چیزی فکر می‌کنند. معمولا چقدر درآمد دارند؟ بیشتر در کدام گروه‌های شغلی هستند؟ چه تفریحاتی را دوست دارند؟ ما چه خدمتی ارائه می‌کنیم که کاربر به آن نیاز داشته باشد؟

سه نوع جستجو

تعامل کاربر با موتور جستجو

کاربر در حالت کلی به طریق زیر با موتور جستجو ارتباط برقرار می‌کند:

  1. احساس نیاز به پیدا کردن جواب، راه‌حل یا اطلاعات
  2. فرموله کردن این نیاز در قالب کلمات، که query موردنظر را می‌سازد
  3. وارد کردن query در باکس موتور جستجو
  4. جستجو بین نتایج برای یافتن بهترین جواب
  5. انتخاب بهترین نتیجه و کلیک روی آن
  6. به دنبال راه‌حل یا پیدا کردن لینکی که به راه‌حل می‌رسد
  7. اگر مفید نبود، بازگشت به صفحه جستجو و انتخاب یک لینک جدید
  8. اگر باز هم مفید نبود، نوشتن یک کوئری جدید که به قبلی مرتبط است

تحلیل لیست تعامل موتور جستجو با کاربر

من این لیست را دوست دارم. در واقع اطلاعات بسیار مفیدی درباره رفتار کاربر به ما می‌دهد که هر سئوکاری باید با آن‌ها آشنا باشد. مفاهیم جالبی در آن وجود دارد که به مرور با هم بررسی می‌کنیم.

شماره 1 مهم است چون باید درک کنید کاربر چه چیزی می‌خواهد و آن را برایش فراهم کنید. حتی بهتر از چیزی که انتظارش را دارد. مثلا کاربر عبارت تور ترکیه را جستجو می‌کند تا بلیط سفر به کشور ترکیه را فراهم کند. اگر شما کنار بلیط اطلاعات مفیدی مثل وسایل ضروری برای سفر، جاذبه‌های گردشگری ترکیه و اطلاعات مفید دیگری که سفرش را لذت‌بخش می‌کند در اختیارش قرار دهید بیشتر از چیزی که کاربر انتظار داشت درکش کرده‌اید.

شماره 2 هم اهمیت زیادی دارد. باید بدانیم کاربر کمات کلیدی موردنظرش را در قالب چه جملاتی به موتور جستجو ارائه می‌دهد؟ فهمیدن این نکته بسیار به ما کمک می‌کند که ذهن کاربر را بخوانیم و چیزی ارائه بدهیم که دوست داشته باشد.

موردهای 3 تا 5 هم جالبند. زمانی که در نتایج جستجو قرار می‌گیریم باید پاسخ ما به حدی به مشکل کاربر نزدیک باشد که حتی به باز کردن سایر لینک‌ها فکر هم نکند.

مورد 6 و 7 بسیار مهم هستند، تمام فکر و ذکر وب‌مسترها و سئوکارها جذب ترافیک از موتور جستجو و وارد کردن کاربر به وب‌سایت هست. اما نباید فراموش کنیم که جذب کاربر یک بحث است و نگه داشتن کاربر یک بحث جدی‌تر. این 2 مورد به ما یادآوری می‌کنند که تا حد امکان سعی کنیم کاربر را فراری ندهیم.

مورد 8 هم بیشتر به کاربر مربوط است. احتمالا احساس می‌کند که باید Query مناسب‌تری می‌نوشت و سعی می‌کند جستجوی بهتری داشته باشد.

تعامل موتور جستجو با کاربر

اهمیت رفتار کاربر با موتور جستجو

اگر بتوانیم رفتار کاربر را تحلیل کنیم شانس بیشتری برای گرفتن رتبه بهتر و نتایج اول رتبه‌بندی گوگل داریم. Search یا جستجو بسیار محبوب است و تقریبا هر ساله 20% رشد دارد. گوگل به تنهایی و به عنوان بزرگترین موتور جستجو روزانه نزدیک به 4 میلیارد جستجو را پردازش می‌کند. اگر در حوزه کاری خود بتوانیم مخاطبمان را بشناسیم و درک کنیم که برای چه چیزی دست به دامن گوگل شده‌اند، بهتر می‌توانیم خدمات خودمان را معرفی کنیم. برای مثال کسی که عبارت آموزش رایگان سئو را جستجو می‌کند، مسلما به دنبال پکیج‌های پولی و گاهی غیرمنصفانه بعضی از سایت‌ها نیست. این گروه از کاربران دوست دارند سئو را رایگان یاد بگیرند. پس باید محتوای ما مطابق با نیاز کاربر باشد.

یا کسی که عبارت طراحی سایت ارزان را جستجو می‌کند، دوست دارد با بودجه کم به یک سایت باکیفیت برسد. احتمالا مخاطب ما یک کسب و کار نوپا و تازه تاسیس است. یا کسی که توان مالی بالایی برای طراحی سایت ندارد. ما می‌توانیم با این نگاه، ابزارهای رایگانی برای طراحی سایت مثل سیستم مدیریت محتوای وردپرس، پلاگین‌های رایگان وردپرس و… که برای پیاده‌سازی یک سایت ارزان مفید هستند را معرفی کنیم. مطمئن باشید این معرفی‌ها حس خوبی در کاربر ایجاد می‌کند. با درک نحوه تعامل کاربر با موتور جستجو می‌توانیم مشتریان خودمان را بهتر بشناسیم.

نتیجه گیری

مفهوم تعامل کاربر با موتور جستجو بسیار مهم است تا فراموش نکنیم ما همیشه در حال تولید محتوا و ارائه خدمات به مخاطبان و بازدید کننده ها هستیم. یک لیست 8 مرحله‌ای از شروع سرچ تا پایان سرچ را بررسی کردیم و گفتیم چطور از این لیست برای سئو موفق سایتمان استفاده کنیم.

turned_inدسته بندی : دیجیتال مارکتینگ
moreبرچسب : ، ، ،

مطالب مرتبط

4 روش تضمینی افزایش نرخ کلیک سایت
4 دلیل اصلی شکست تبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست