سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization بوده که در حالت کلی به معنی بهینه‌سازی موتور جستجو می‌باشد. اجازه بدهید برای اینکه مفهوم و دلایل اهمیت سئو را بهتر درک کنیم و بفهمیم که سئو چیست؟، ابتدا SEO را به 2 بخش (Se) و (O) تقسیم کنیم. یعنی اول بفهمیم (Se) یا موتور جستجو (Search Engine) چیست و بعد مفهوم بهینه‌سازی (Optimization) را درک کنیم.

قبل از برداشتن اولین قدم و وارد شدن به دنیای سئو ، اجازه بدهید به خارج از دنیای اینترنت برویم.

تصور کنید می‌خواهید یک فروشگاه فیزیکی کیف زنانه راه‌اندازی کنید. اگر بهترین کفش‌های دنیا را بخرید، اگر بهترین فروشنده‌های دنیا را استخدام کنید. اگر بهترین و لوکس‌ترین دکوراسیون را انتخاب کنید، اگر قیمت‌های فوق العاده‌ای برای محصولات مشخص کنید، اگر در همه چیز بهترین باشید اما مغازه شما وسط یک بیابان بی آب و علف باشد، به نظرتان کسی هوس می‌کند از شما خرید کند؟

اگه این فروشگاه کیف زنانه را برای موتورهای جستجو بهینه سازی و سئو کنیم انگار که مغازه شما به بهترین و پرترددترین خیابان‌های تهران رفته و شانس فروشتان گاهی تا صدها برابر بیشتر می‌شود. این مفهوم کلی سئو است.

موتور جستجو چیست؟

شاید با شنیدن اسم موتور جستجو یاد گوگل بیفتید. این تا حدی درست است. اما اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم گوگل یک موتور جستجوی وب (Web Search Engine) است. موتور جستجو در حالت کلی یک برنامه است که با توجه به جستجو کاربر، نتایجی را به او نشان می‌دهد. در ضمن هیج اجباری نیست که مربوط به دنیای اینترنت بوده یا حتی آنلاین باشد. اما ما در حوزه سئو با موتورهای جستجوی وب سر و کار داریم.

موتور جستجو وب چیست؟

گوگل یک Web Search Engine بسیار پربازدید است. موتور جستجوی وب، یک نرم‌افزار برای پویش و گشت‌وگذار در شبکه جهانی گسترده (Word Wide Web) است. مباحث فنی متعددی در پشت پرده یک موتور جستجو قرار دارد اما مهم‌ترین کاری که انجام می‌دهد عبارت است از:

  1. دریافت جستجو از کاربر
  2. بررسی دیتابیس و نشان دادن بهترین و مرتبط‌ترین نتایج جستجو شده

وظایف مهم موتور جستجوی وب

Crawl یا خزش:

crawler که به Spider یا خزنده هم معروف است یک ربات می‌باشد که به کمک لینک‌ها بین صفحات مختلف می‌گردد.

Index یا نمایه:

اطلاعاتی که توسط crawler به دست آمده، برای یک سری کلمات کلیدی اندیس‌گذاری شده و در یک پایگاه داده بسیار بزرگ ذخیره می‌شود.

حالا کاربر وقتی درخواستی به موتور ارسال کند، یک پردازش انجام شده و از بین صفحات مختلف که Index شده‌اند نزدیک‌ترین نتایج انتخاب می‌شوند.

موتور جستجو معمولا نتایج را در یک لیست خطی بر اساس فاکتورهایی که برای هر صفحه در نظر گرفته نمایش می‌دهد که به صفحه نمایش نتایج SERP گفته می‌شود.

بهینه‌سازی سایت چیست؟

بهینه‌سازی سایت یعنی انجام کارهایی که باعث می‌شود موتور جستجو، سایت شما را دوست داشته باشد و به آن توجه کند. (در گوگل به سایتی که خوب بهینه شود Google Friendly می‌گویند) گوگل، یاهو، بینگ، بایدو یا هر موتور جستجوی وبی، برای خودش یک سری الگوریتم دارد. پارامترها و معیارهای رتبه‌بندی سایت‌ها در این الگوریتم‌ها پیاده‌سازی می‌شوند.

تا حالا به این فکر کرده‌اید که چرا گوگل در یک کلمه کلیدی یکسان، سایتی را در رتبه اول نتایج و یک سایت دیگر را در رتبه مثلا 15ام قرار می‌دهد؟ به کمک همین پارامترها که تعدادشان هم کم نیست، سایت مورد نظر بررسی شده و در لیست نتایج به ترتیب نشان داده می‌شود.

بهینه‌سازی یعنی ما سایت خود را طوری مدیریت کنیم که با معیارها و قوانین موتور جستجو سازگار بوده و بتواند با آن تعامل بهتری داشته باشد.

بهینه‌سازی سایت شامل مفاهیمی زیادی است که به مرور در آینده به آنها می‌پردازیم. فعلا فراموش نکنید که بهینه‌سازی سایت در واقع همان سئو جامع سایت است.

سئو (SEO) چیست؟

حالا که با مفهوم Search Engine و Optimization آشنا شدیم، می‌توانیم عمیق‌تر به بحث سئو بپردازیم. خدمات سئو به عملیاتی گفته می‌شود که یک سایت از طریق نتایج جستجو ترافیک ارگانیک (Organic) یا ترافیک طبیعی (Natural) بیشتری جذب کند. سئو باید به افزایش کمی و کیفی ترافیک سایت منجر شود.

سئو یعنی فرآیند انجام کارهایی که سایت شما را به بهترین شکل ممکن و طبق پارامترهای استاندارد به موتور جستجو معرفی کند.

بهینه‌سازی موتور جستجو

کیفیت ورودی از گوگل بسیار مهم است. باید سئو سایت شما طوری باشد که بهترین محتوا (Content) و بهترین تجربه (Experience) را برای کاربر به دنبال داشته باشد. طوری که بازدیدکننده بعد از ورود به صفحه‌ای از سایت شما و دیدن آن مطلب با خودش بگوید که من دقیقا یا تا حد زیادی دنبال همین بودم. این یعنی شانس تبدیل بازدیدکننده به کاربر بسیار زیاد است.

این یعنی شما ورودی با کیفیت دارید. این اتفاق بسیار خوبی برای سایتتان است.

کمیت ورودی یعنی با توجه به هر عبارتی که جستجو می‌شود، شما در نتایج حضور داشته و کاربران بیشتری را جذب سایتتان کنید. حساب کنید شما سایتی دارید که تعداد زیادی صفحه با کیفیت دارد، حالا هر چقدر بازدید بیشتری برای این صفحات داشته باشید در کار خود موفق‌تر خواهید بود.

انواع بخش‌های خدمات سئو

خدمات سئو عامل اصلی دیده شدن در دنیای دیجیتال است که به ۳ بخش سئو داخلی ، سئو خارجی و سئو تکنیکال تقسیم می‌گردد:

  1. سئو داخلی On-Page SEO
  2. سئو خارجی Off-Page SEO
  3. سئو تکنیکال Technical SEO

استفاده اصولی و استاندارد از هر سه بخش خدمات سئو، امکان دستیابی به رتبه‌های بالاتر در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) را محقق می‌نماید.

انواع روش‌های خدمات سئو

سئو کلاه سفید

همانطور که از این اسم باید حدس زده باشید. سئو کلاه سفید یعنی با قوانین و مقررات موتور جستجو خوب باشید و قانون‌شکنی نکنید. تمرکز اصلی شما مخاطب باشد نه موتور جستجو. یعنی تمام استانداردهای موتور جستجو مثل گوگل را رعایت کنید و هیچ رفتار مشکوک و غیرقابل قبول نداشته باشید.

یعنی کاملا طبیعی بر روی سایت خود متمرکز شده و سعی کنید بهترین چیزهایی را که می‌توانید در سایت خلق کنید که این موضوع نقطه مقابل سئو کلاه سیاه است.

سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری ترکیب سئو کلاه سفید با سئو کلاه سیاه نیست. این گروه اصول کلی گوگل یا هر موتور جستجویی را رعایت می‌کنند اما خیلی پایبند قوانین نبوده و خودشان را محدود نمی‌کنند. یعنی اگر لازم باشد و مجبور شوند با احتیاط قوانین گوگل را دور می‌زنند تا در نتایج موفق‌تر باشند. این گروه هم کاربر و هم موتور جستجو را دوست دارند.

سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه دقیقا نقطه مقابل سئو کلاه سفید است. هر چقدر سئوکاران کلاه سفید به موتور جستجو احترام می‌گذارند، سئوکاران کلاه سیاه هیچ ارزشی برای خط‌قرمزهای گوگل قائل نیستند. تکنیک های سئو کلاه سیاه با اینکه به سرعت نتیجه می‌دهند اما به همان سرعت هم زمین می‌خورند.

ترافیک ارگانیک چیست؟

حتما شما هم دیده‌اید که یک بخشی از نتایج جستجو معمولا به تبلیغات اختصاص دارند و یک کلمه Ad یا تبلیغ هم کنارشان به چشم می‌خورد. این تبلیغات هزینه داشته و ایجاد‌کنندگان آن با یک سری فرمول به ازای ترافیک دریافی پول پرداخت می‌کنند. این دقیقا نقطه مقابل ترافیک ارگانیک است.

وقتی کاربری بدون این‌ که شما هزینه‌ای کرده باشید به سایت شما سر بزند یعنی شما ترافیک طبیعی به سایتتان جذب کرده‌اید. هر ورودی از طریق نتایج جستجو به سایت شما بدون پرداخت هزینه، ورودی ارگانیک به حساب می‌آید.

سه فاکتور کیفیت ورودی، کمیت ورودی و ایجاد ترافیک ارگانیک سه ضلع اصلی سئو هستند.

در پروسه سئو کاربر را فراموش نکنید

یک نکته بسیار مهم. همین الان این را ملکه ذهنتان کنید. قبل از اینکه عمیق‌تر وارد مباحث سئو شده و به صورت تخصصی این کار را شروع کنید.

باید بدانید که سئو، ساختن یک سایت برای موتور جستجو نیست. همه چیز یک رسانه مثل یک وب‌سایت به کاربرانش بستگی دارد و شما باید همیشه به فکر کاربران باشید. نباید تمام فکر و ذکرتان تولید محتوایی باشد که گوگل عاشقش می‌شود. شما باید روی کاربر و نیازهاش تمرکز کنید.

شما باید طوری کار کنید که مشکلی از کاربر حل کرده و او را از دیدن سایتتان خوشحال کنید. باید بدانید که کاربر چه چیزی می‌خواهد و شما چطور می‌توانید سوال او را به بهترین شکل ممکن جواب بدهید. هر کاربری که عبارتی جستجو می‌کند در واقع دنبال جواب است. این وظیفه شماست که بهترین جواب و مهم‌تر از آن مرتبط‌ترین جواب را به او بدهید. نه جوابی که موتور جستجو دوست دارد ببیند. اگر تمام دغدغه شما بهینه‌سازی سایتتان برای گوگل باشد کاربران را فراموش می‌کنید. این چیزی نیست که گوگل دوست داشته باشد. در واقع جدیدترین نتایج و تحقیقات نشان داده‌اند که گوگل امروزه سایت‌های کاربر محور را دوست دارد و به آن‌ها احترام می‌گذارد.

به اصول سئو پایبند باشید

اما باید مراقب باشید که از آن طرف بام هم نیافتید. درست است که کاربران اولویت بوده و باید محتوای سایت با توجه به نیاز آن‌ها تولید شود، نه موتور جستجو. اما نباید به کلی جستجوگرها را فراموش کنید و فقط سرتان به کار خودتان گرم باشد. مردم به شدت از گوگل استفاده می‌کنند و کمتر کاربری مستقیم وارد صفحه‌اصلی یک سایت می‌شود تا راه‌حل مشکلش را پیدا کند.

این کار بسیار زمان‌بر است. پس گوگل و سایر موتورهای جستجو برای جذب ترافیک بسیار مهم هستند.

سئو را انجام می دهیم تا مطالب باارزشی برای کاربرانمان تولید ‌کنیم، محتوایی که برای موتور جستجو هم جذاب باشد. اگر گوگل متوجه شود که شما اصول سئو را رعایت می‌کنید ولی هدف نهایی شما حل یک مسئله و ارضای نیاز بازدیدکننده است، جایگاه بسیار خوبی برای شما در نظر می‌گیرد.

حتی اگر این اتفاق بلافاصله نیفتد. باید صبور باشید اما حتما نتیجه را خواهید داد. باید با موتورهای جستجو مخصوصا گوگل دوست باشید و به نکته‌هایی که برایشان مهم است اهمیت دهید. اما هیچوقت نیاز کاربران را قربانی این کار نکنید.

یک سایت موفق اگر برای موتور جستجو تب می‌کند باید برای کاربر بمیرد.

چرا باید سایتمان را سئو کنیم؟

جواب سوال را فکر می‌کنم گرفته باشید. در واقع اگر سوال را اینطور مطرح کنیم  بهتر باشد. چرا ما باید سایتمان را سئو کنیم و چطور خود موتور جستجو نمی‌تواند محتوای آن را کشف کند؟

می‌دانیم که موتور جستجو، هر چقدر هم پیشرفته باشد انسان نیست و نمی‌تواند مثل من و شما محتوای یک سایت را ببیند. شاید یک صفحه که از نظر کاربر بسیار جذاب و دیدنی است برای موتور جستجو وحشتناک باشد.

طرف حساب ما یک ربات است که سعی دارد محتوای شما را شبیه به یک انسان بخواند و تجزیه و تحلیل کند، اما در حالت کلی باز ربات است.

با اینکه هر روز گوگل و سایر موتورهای جستجو باهوش‌تر شده و بهتر سایتتان را درک می‌کنند. اما هنوز هم نیاز به کمک دارند. گوگل مرتب در حال بهبود الگوریتم‌هایش است تا تجربه جستجوی نزدیک‌تری به کاربر ارائه دهد. اگر شما به گوگل در پیدا کردن محتوایتان کمک نکنید پس چه کسی این کار را خواهد کرد؟ شما باید طوری سایت را سئو کنید که حتی برای یک ربات بسیار قدرتمند مثل Google Bot هم جذاب باشد.

turned_inدسته بندی : بهینه‌سازی موتور جستجو
moreبرچسب : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

مطالب مرتبط

اصول و مفاهیم مقدماتی سئو سایت
سئو کلاه سیاه چیست؟

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • با سلام و خسته نباشید از مطلب مفیدتون. به نظر من سئو با چنان سرعتی در حال رشد هستش که اگه کسی با مفهوم اون آشنا نباشه نمیتونه وارد این حوزه بشه و همچین مطالبی خیلی کمک کننده هستش.

    پاسخ
    • سلام . بله دقیقا همینطور است و البته در آینده نزدیک احتمالا مفاهیم سئو توسط هوش مصنوعی بطور کامل دگرگون شود.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست