اهمیت لینک بیلدینگ یا لینک‌سازی در کمپین سئو برای افراد مشغول در حوزه سئو کاملا مشخص است. ولی حقیقت این است که ساختن لینک اصلا کار آسانی نیست. البته آسان نبودن لینک سازی به این معنا نیست که لینک بیلدینگ علم موشک سازی است! لینک سازی را اگه بصورت اصولی و درست انجام بدهید قطعا کار و فعالیت زیادی می طلبد. لینک سازی به روش اشتباه ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد و منجر به پنالتی گوگل شود. در این پست، ایده های خودم را در مورد دریافت بک لینک های بیشتر و لینک سازی از دیدگاه سئو جامع وب سایت، مورد بحث قرار می دهم.

اهمیت لینک‌سازی در سئو چیست

ابتدا بیایید بررسی بکنیم که اهمیت لینک‌سازی در سئو  چیست. پیوند یا همان لینک از چهار طریق به رتبه بندی سایت شما کمک می کند:

  • به صفحه دریافت کننده لینک اعتبار می افزاید و  رتبه بندی در موتورهای جستجو را بهبود می بخشد.
  • به دامنه دریافت کننده لینک اعتبار و ارزش افزوده و به صفحات آن دامنه اجازه می دهد تا رتبه خود را تا حدی بهبود ببخشند.
  • انکرتکست یا متن لنگر لینک، موضوع محتوای وب سایت را به موتور جستجو و به طور خاص صفحه دریافت کننده لینک نشان می دهد.
  • کاربران بر روی لینک ها کلیک می کنند و در نتیجه ترافیک به اصطلاح ارگانیک یا مستقیم برای سایت ایجاد می شود.

ارزش یک لینک برای صفحه دریافت کننده آن تا حدی با موضوع صفحه ای که پیوند در آن قرار دارد تعیین می شود. پیوند از صفحه ای با موضوعی مشابه با صفحه دریافت کننده لینک، ارزش بیشتری نسبت به پیوندی از صفحه ای که در مورد موضوعی کاملاً متفاوت است خواهد داشت. همچنین، لینک از یک مقاله بسیار بیشتر از لینک از نوار کناری یا پاورقی سایت ارزش دارد. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که هر چقدر تعداد لینک‌ها در یک صفحه بیشتر باشد، ارزش هر لینک آن صفحه کمتر خواهد شد.

بدنامی لینک بیلدینگ

لینک بیلدینگ تا حدودی بدنام شده است چون فعالیت های بیش از اندازه و غیر اصولی بک لینک گرفتن از سایت های دیگر برای کسب رتبه های بالاتر منجر به سوء استفاده از این موضوع شده است. برخی از سئوکاران پیوندهایی از سایت هایی دریافت می کنند که هیچ ارتباط موضوعی با سایت خودشان ندارد و البته در برخی موارد دیگر، لینک هایی را از سایت های مختلف نیز خریداری می کنند.

با افزایش لینک سازی های مبهم به تدریج موتورهای جستجو آلوده شدند و به همین دلیل گوگل شروع به اعمال جریمه برای شرکت هایی کرد که لینک ها را خریداری کرده بودند و یا از لینک های وب سایت های غیر مرتبط استفاده می کردند ( به روز رسانی الگوریتم پنگوئن گوگل در این مورد بود).

این شهرت بد لینک بیلدینگ بدلیل فعالیت شرکت‌هایی است که کمی بیش از حد مشتاق به انجام تکنیک‌های لینک‌سازی غیرمرتبط بودند و البته توسط گوگل نیز جریمه شدند. ولی آیا این موضوع به این معنی است که شما اصلا نباید لینک بیلدینگ انجام دهید؟ البته که نه! ایجاد لینک به خودی خود چیز بدی نیست. اگر این کار را به درستی انجام دهید، از تمام مزایایی که لینک سازی به شما ارائه می دهد بهره مند خواهید شد.

دستیابی به ارتباط در لینک بیلدینگ

لینک بیلدینگ یک فعالیت فراگیر است و یا شاید باید باشد. این موضوع به این معنی است که شما باید با افراد مختلف ارتباط بگیرید و از آنها بخواهید در مورد وب سایت شما بنویسند و به آن لینک دهند. به تجربه به این نتیجه رسیده ام که اگر شخصاً اقدام به نوشتن ایمیل و بیانیه های مطبوعاتی، برقراری تماس تلفنی و صحبت در مورد محصول خود به افراد مختلف بکنید، نتایج بهتری بدست می آورید. و البته در این مسیر شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید و از مزایای آن غافل نشوید. پلتفرم هایی مانند توییتر دسترسی به افراد و مشاغل خاص را بسیار آسان تر کرده . اگر محصولات و محتوای سایت شما خوب و با کیفیت باشد، و نیاز مخاطبان شما را برآورده بکند، به طور طبیعی افرادی پیدا می شوند که علاقه مند به نوشتن در موردش هستند. اکثر وبلاگ نویسان و روزنامه نگاران به محتوا نیاز دارند، بنابراین ارائه محصولات با کیفیت و خاص خودتان به آنها باعث خوشحال شدنشان می شود!

لینک‌های Do-follow در مقابل no-follow

لینک‌های Do-follow در مقابل no-follow

همانطور که در بالا ذکر شد، بک لینک ها می توانند ارزش وب سایت شما را افزایش دهند و به کسب رتبه بهتر برای محتوای شما کمک کنند. اما ارزش همه این لینک ها یکسان نیستند. لینک های در دو دسته do-follow و no-follow قرار می گیرند. البته برای کاربران وب سایت، این لینک ها فرقی ندارند و لینک های یکسانی به نظر می رسند.ولی در واقع، لینک ها به طور پیش فرض do-follow هستند اما می‌توانید با قرار دادن یک کد کوچک به نام ویژگی، که به ربات‌های موتورهای جستجو می‌گوید این پیوند را دنبال نکنند، یک لینک no-follow ایجاد کنید و جلوی انتقال ارزش و اعتبار این لینک را بگیرید.

به گفته گوگل ، لینک‌های no-follow هیچ ارزشی و اعتباری برای وب‌سایتی که به آن پیوند داده شده ایجاد نمی کنند. بنابراین برای بهره مندی از مزایای کامل لینک بیلدینگ، باید به دنبال لینک های do-follow باشید. سئوکاران اصطلاحا به این کار «link juice» می گویند. ولی این نکته را در نظر داشته باشید که در لینک سازی وجود لینک های no-follow برای ایجاد پیوندهای طبیعی از نظر موتورهای جستجو از اهمیت زیادی برخوردار هستند و از مشکوک بودن لینک سازی های شما می کاهند. امروزه یک روش معمول برای لینک های سایت وجود دارد که در آن مدیرا سایت و وب مسترها تمام پیوندهای خارجی را از نوع فالو قرار نمی دهند. ولی اگر از شخصی می خواهید که به وب سایت شما لینک بدهد، بهتر است از او بخواهید که ویژگی ‘no-follow’ را حذف کند تا هر دوی شما بتوانید مقادیری از پیوند دریافت کنید. ولی در هر حال حتی اگر تمایل به اینکار هم نداشته باشد باز هم گرفتن لینک می تواند برای شما خوب باشد. پس دست رد به سینه هیچی لینک مرتبط با محتوای سایت خود نزنید چون شاید از این لینک اعتبار دریافت نکنید، اما آدرس سایت شما همچنان در سایت دیگر قرار گرفته است و همین موضوع برای برندسازی شما مفید و خوب است و در برخی موارد ممکن است حتی مقداری ترافیک نیز برای سایت خود دریافت کنید. حتی بدون در نظر گرفتن این موضوع هم، مزایای زیادی در لینک های no-follow وجود دارد.

استراتژی لینک سازی

سئوی جامع به این معنی است که شما هر کاری را انجام می دهید تا وب سایت خود را به بهترین شکل ساخته و آماده برای رقابت بکنید. برای این منظور باید اطلاعات با کیفیتی را به مخاطبان خود ارائه دهید، تجربه کاربری عالی را برای آنها به ارمغان بیاورید، وب سایت را اط نظر سرعت بهینه کنید و بسیاری فعالیت های دیگر را انجام دهید تا در این مسابقه خود را به بالاترین رتبه برسانید. اگر وب سایت شما مانند محصولات و یا خدمات شما یک تجربه عالی به کاربر ارائه دهد، لینک سازی برای آن بسیار آسان تر خواهد شد. چون احتمال اینکه مردم مایل باشند در مورد یک سایت عالی مطلبی بنویسند و به آن لینک دهند بسیار بیشتر است.

استراتژی لینک سازی شما باید بصورت یک فعالیت بازاریابی عادی چیده شده باشد و نه مانند یک ترفند کسب اعتبار. به یاد داشته باشید که هدف از ساخت لینک ایجاد کردن مسیری است که مخاطبانتان را به سایت شما برساند چون در نهایت آنها افرادی هستند که پست های شما را می خوانند، در خبرنامه شما مشترک می شوند یا محصولات شما را می خرند که همین موضوع در نهایت باعث رونق مدل کسب و کار شما می شود.

turned_inدسته بندی : بهینه‌سازی موتور جستجو
moreبرچسب : ، ، ،

مطالب مرتبط

چرا هر صفحه فقط یک عنوان H1 نیاز دارد ؟
سئو تکنیکال یا Technical SEO چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست