اگر شما بودجه‌ای را به موتورهای جستجو اختصاص می‌دهید تا از طریق تبلیغ در صفحات آنها ترافیک کاربران را به رسانه‌ی خود هدایت کنید، عملاً وارد حوزه‌ی بازاریابی موتورهای جستجو یا Search Engine Marketing و یا SEM شده‌اید.

بحث SEM یا بازاریابی موتورهای جستجو بحثی بسیار گسترده است و جزئیات و قوانین زیادی دارد.

بطور کلی موتورهای جستجو برای افرادی که در فضای دیجیتالی و وب فعالیت می کند به دو شیوه مفید هستند.

شیوه‌ی اول این است که به شکلی فعالیت کنند که موتورهای جستجو، وبسایت یا وبلاگ یا هر نوع رسانه قابل تصور دیگر را به عنوان پاسخی مناسب برای جستجو به جستجوگران معرفی کنند که به عبارتی همان چیزی است که ما آن را تحت عنوان بازدید ارگانیک می‌شناسیم.
شیوه‌ی دوم این است که به موتورهای جستجو هزینه‌ای را پرداخت کند تا این موتورها او را در کنار گزینه‌های برتر به مخاطبان نشان دهند. البته شیوه‌ی دوم به عنوان یکی از نمونه‌های Paid Traffic یا ترافیک خریداری شده هم شناخته می‌شود.

انواع Paid Traffic

Paid Traffic می‌تواند شیوه‌های دیگری هم داشته باشد.

تصور کنید شما در یک برنامه تلویزیونی اسپانسر شوید و از بینندگان بخواهید که به سایت شما سر بزنند. این کار ممکن است به بهانه‌ی شرکت در قرعه کشی، یا صرفاً یک دعوت ساده باشد. به هرحال، شما برای ایجاد این ترافیک پول داده‌اید که ترافیک ایجاده شده را می‌توان Paid Traffic دانست.

موتور جستجوی گوگل هم برای ایجاد Paid Traffic، خدمتی به نام Ad words دارد که بخش قابل توجهی از درآمد این شرکت را تشکیل می‌دهد و البته طی سال‌های اخیر، به علت ترکیب شدن جستجوی موبایل و دسکتاپ، نوسانات محسوسی را هم تجربه کرده است.

SEM به عنوان یکی از انواع بازاریابی یا به شکلی دقیق‌تر به عنوان یکی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال شناخته می‌شود. پس اگر تمایل دارید در خصوص گوگل ادز اطلاعات بیشتری کسب کنید، توصیه میکنم PDF انگلیسی معرفی Adwords توسط گوگل را مطالعه کنید.

این نکته را به خاطر داشته باشید که SEM می‌تواند از یک ابزار بازاریابی موتورهای جستجو به یکی از انواع بازاریابی و حتی به استراتژی بازاریابی شما تبدیل شود.

اینکه کدام سطح از SEM را انتخاب می‌کنید، به شرایط و نیاز شما بازمی‌گردد.

اگر شما فقط یک صفحه‌ی ساده در فضای وب داشته باشید و با تبلیغ در موتورهای جستجو، مخاطبان را به آنجا هدایت کنید، عملاً SEM برای شما یک ابزار ساده است.

اما اگر شما بخواهید ترافیک خریداری شده را به مخاطب ماندگار تبدیل کنید، قاعدتاً باید SEM را به عنوان بخشی از استراتژی خود ببینید و سایر بخش‌های کسب و کار خود را با این هدف، همسو و هم‌راستا کنید.

ترافیک و بازدید ارگانیک

یکی از شیوه‌های طبقه بندی ترافیک، توجه به شیوه تأمین ترافیک است. اینکه آیا برای ایجاد ترافیک پول داده‌ایم و به نوعی ترافیک را خریده‌ایم، یا اینکه بازدیدکنندگان به صورت طبیعی به سایت ما هدایت شده‌اند با هم متفاوت است.

البته توجه داشته باشید که جذب ترافیک همواره هزینه دارد. حتی وقتی موتورهای جستجو شما را به صورت رایگان در فهرست لینک‌های برتر معرفی می‌کنند، شما قبلاً برای کیفیت محتوای خود و رعایت اصول سئو هزینه کرده‌اید.

بنابراین، ترافیک ارگانیک به معنای ترافیک بی‌هزینه نیست بلکه به معنای تأمین ترافیک بدون پرداخت هزینه‌ به موتورهای جستجو است.

در مقابل ترافیک ارگانیک، ترافیک خریداری شده یا Paid Traffic قرار دارد که برای تأمین این نوع ترافیک نیازمند پرداحت هزینه به ارائه دهندگان انواع ترافیک و خرید آن به شکل های مختلف هستیم.

ترافیک و بازدید خریداری شده

برای تهیه ترافیک خریداری شده گزینه‌های متنوعی وجود دارد که در ادامه برخی از آنها را مرور می‌کنیم.

تبلیغ در موتورهای جستجو

یکی از مهم‌ترین منابع درآمد موتورهای جستجو، تبلیغ برای لینک‌های مختلف در کنار نمایش لینک‌های ارگانیک است.

هر یک از موتورهای جستجو برای این کار، برنامه‌ها و پلن‌های خاص خود را دارند.

گوگل نام Google AdWords را برای برنامه‌ی خود انتخاب کرده و بینگ هم یک پلن به نام Bing ads دارد.

تبلیغات بنری در سایت‌ها

روش رایج دیگری که از سال‌ها پیش وجود داشته و هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، نمایش بنر تبلیغاتی در سایت‌های دیگر است.

معمولاً سایت‌های تخصصی که ترجیحات و سلیقه‌ی مخاطبان آنها مشخص است و نیز سایت‌های پرترافیک برای این کار انتخاب می‌شوند.

تبلیغ در شبکه های اجتماعی

تبلیغ در شبکه های اجتماعی روش دیگری برای خرید و تأمین ترافیک است.

بسیاری از شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و اینستاگرام و توییتر، پلن‌های مشخص برای تبلیغ دارند.

البته روش دیگر برای تبلیغ در شبکه های اجتماعی هم تعامل با مدیران صفحه‌های پرطرفدار است تا برای شما تبلیغ کنند.

تبلیغ در نرم افزارهای پیام رسان و پیامکی

تبلیغ لینک از طریق ارسال پیامک یا نرم افزارهای پیام رسان هم، روش دیگری برای خرید ترافیک است.

البته در اینجا باید به ظرافت‌های بسیاری توجه کنید. از جمله اینکه بسیاری از گوشی‌های موبایل برای بازکردن لینک در پیامک‌ها ابتدا تأیید کاربران را می‌خواهند و به همین علت نرخ تبدیل در این شیوه ممکن است کمتر از انتظار شما باشد.

همچنین برخی نرم افزارهای پیام رسان، به جای اینکه لینک‌ها را در مرورگر موبایل باز کنند، برای اینکه کاربران از فضای آنها خارج نشوند، از مرورگرهای خود برای نمایش صفحات وب استفاده می‌کنند.

چه این کار با سیاست‌ها و نیازهای شما تعارض نداشته باشد و چه خواسته‌ی شما را تأمین نکند، به هر حال این شیوه را باید با دقت بیشتری مورد استفاده قرار داد.

رپورتاژ آگهی

تولید محتوای حمایت شده یا رپورتاژ آگهی هم، شیوه‌ی دیگری برای ترافیک خریداری شده است.

به این معنا که شما محتوای مشخصی را تولید می‌کنید و یک سایت یا پلتفرم پرمخاطب دیگر در ازاء دریافت پول آن را برای شما منتشر می‌کند.

 تبلیغات کلیکی

 تبلیغات کلیکی

اگر چه موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ، سرویس‌های تبلیغ کلیکی ارائه می‌کنند، اما این نوع سرویس‌ها محدود به موتورهای جستجو نیستند.

شرکت‌های متعددی در جهان، سرویس های تبلیغ کلیکی ارائه می‌کنند.

سایت‌های پربازدید با این شرکت‌ها وارد قرارداد می‌شوند و فضایی را برای تبلیغ در اختیار آنها قرار می‌دهند.

کسانی هم که می‌خواهند ترافیک خریداری کنند به این سرویس‌ها مراجعه می‌کنند و در ازاء پرداخت مبلغ مشخصی، ترافیک ورودی جذب می‌کنند.

معمولاً قیمت مشخصی برای هر کلیک بر اساس پارامترهای مختلف تعیین می‌شود و هر بار که روی تبلیغ شما کلیک شود آن مبلغ از اعتبار شما کسر می‌شود.

Revcontent و Bidvertiser و Chitika نمونه‌هایی از این سرویس در سطح جهان هستند. یکتانت، صبا ویژن و تپسل هم از جمله بزرگترین شرکت‌های ارائه دهنده‌ی این سرویس در ایران محسوب می‌شوند.

بطور کلی بحث خرید ترافیک و مدیریت Paid Traffic یک بحث تخصصی است و زیر و بم‌های بسیاری دارد. به عنوان مثال ممکن است در برخی پلتفرم ها قیمت تمام شده خرید بازدید کننده نسبتاً پایین باشد، اما به خاطر نرخ تبدیل بسیار پایین، خریداری ترافیک از آنها به صرفه نباشد.

بهینه سازی کمپین های بازاریابی موتورهای جستجو هم یکی از چالش های مربوط به این حوزه است.

آیا تجربیاتی در زمینه خرید و مدیریت Paid Traffic دارید که با ما به اشتراک بگذارید؟

turned_inدسته بندی : دیجیتال مارکتینگ
moreبرچسب : ، ، ، ، ، ،

مطالب مرتبط

انواع ترافیک وب سایت
مشارکت یا Engagement چیست؟

4 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست