یکی از مواردی که همیشه می توانید در استراتژی‌های کلیدی دیجیتال مارکتینگ در سال 2024 روی آن حساب کنید این است که فضاهای دیجیتال دائماً و البته با سرعت زیاد در حال تغییر هستند!

یکی از نمونه های بارز آن، افزایش استفاده از هوش مصنوعی (AI) بصورت شگفت انگیز است که در سال 2023 شاهد آن بودیم. این پدیده به تکامل خود ادامه خواهد داد و در سال 2024 بر همه حوزه های بازاریابی تأثیر می گذارد.

بازاریابی نیز به دلیل رفتار مصرف کننده و محیط خارجی تغییر می کند. در حالی که رشد جهانی ملایم است و تورم احتمالاً کاهش می یابد، مصرف کنندگان همچنان نسبت به هزینه ها آگاه هستند. همچنین، بیشتر مردم به احتمال زیاد به دنبال برندهایی هستند که نشان می‌دهند کاری را برای صلاح جامعه انجام می‌دهند، و نه فقط به نفع خود.

برای موفقیت در سال 2024 کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد، اما اگر روندهای رو به جلو را بدانید، برنامه ریزی، استراتژی و پیشی گرفتن از رقبا آسان تر خواهد بود.

در این مقاله، استراتژی‌های کلیدی دیجیتال مارکتینگ که باید در سال 2024 بکار بگریم را بررسی خواهیم کرد:

  1. در رسانه‌های اجتماعی، موضوعات اینستاگرام را بررسی می‌کنیم، چرا باید لینکدین را جدی بگیرید و اینکه چگونه هوش مصنوعی نقش بیشتری در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی ایفا می‌کند.
  2. استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی، نقش بازاریاب در راهبرد استراتژی، ماهیت خودآموزی فناوری، نیاز به مهارت‌های جدید و اهمیت خلق مشترک را بررسی می‌کنیم.
  3. گرایش های سئو برای آماده شدن در جهت ایجاد تجربه مولد جستجوی Google (SGE)، با تاکید بر محتوای ارزشمند و قابل اشتراک گذاری، EEAT و ارزش تجربه کاربر متمرکز است.
  4. ، Google Ads در کمپین های PPC  از ما می خواهد که به هوش مصنوعی به عنوان دستیار نگاه کنیم و از فشار نمایندگان گوگل برای تغییر کمپین ها اجتناب کنیم.
  5. در استراتژی بازاریابی دیجیتال، اهمیت افزایش حریم خصوصی و پایداری داده ها را بررسی می‌کنیم.
  6. وقتی صحبت از مشاغل دیجیتال مارکتینگ به میان می‌آید، سال 2024 بازار کارفرمایان خواهد بود، ولی این موضوع را در نظر داشته باشید که هوش مصنوعی شغل شما را نمی‌گیرد، بلکه کسی که مهارت‌های استفاده از هوش مصنوعی را دارد رقیب سرسختی برای شما خواهد بود.

1. رسانه های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ

سال جدید برای رسانه های اجتماعی سال جالبی خواهد بود! در سال 2024، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به مبارزه برای جلب توجه مصرف‌کنندگان ادامه خواهند داد و روش سنجش موفقیت را بروزرسانی و بهینه خواهند کرد.

همچنین ممکن است تغییری در تسلط پلتفرم های اجتماعی بر بازار بوجود بیاید چون مشکلات مداوم شبکه X (توئیتر سابق) فضایی را برای پلتفرم‌های جدیدی مانند Instagram Threads و Bluesky ایجاد می‌کند تا محبوبیت خود را افزایش دهند و این پتانسیل را دارند که زمینه جدیدی برای ترافیک ارگانیک به دست آورند.

متا Threads را در جولای 2023 راه اندازی کرد و اکنون ادعا می کند که 100 میلیون کاربر ماهانه دارد، که البته این تعداد بدون شک افزایش خواهد یافت. Threads رقیب جدی و جایگزین X است و در درجه اول برای اشتراک‌گذاری، به‌روزرسانی‌های متنی و مکالمات عمومی استفاده می‌شود.

نکته تخصصی:  برندها باید در Threads حضور داشته باشند، حتی اگر فقط نام کاربری را به خود اختصاص دهند، زیرا تعداد کاربرانش در سال 2024 افزایش خواهد یافت. پس همین امروز تحقیقات خود را انجام دهید و ببینید که برندهای دیگری مانند Canva، TedTalks، و Channel 4 چگونه از آن استفاده می کنند.

Instagram Threads

من فکر می‌کنم افراد زیادی به این شبکه روی می آورند تا پروفایل‌های خود را در این پلتفرم ایجاد کنند و برای سال آینده آماده شوند. اخیرا می‌بینم بسیاری از برندها از طریق گفتگو یا پرسیدن سؤال یا بحث کردن، در این شبکه در تلاش برای ایجاد جذابیت و تعامل با کاربران هستند.

نکته تخصصی:  برای هدایت ترافیک به یک وب سایت از Threads ، تلاش زیادی را صرف نکنید چون در حال حاضر هدف این شبکه گفتگو و بحث هایی است که مردم بتوانند در آن شرکت کنند. برندهایی که این موضوع را درک کرده اند، در این شبکه سوالاتی می پرسند و بحث های تخصصی راه می اندازند که این همان چیزی است که کاربران Threads در حال حاضر می خواهند.

در ادامه به سه موضوع تاثیرگذار در حوزه بازاریابی شبکه های اجتماعی در سال 2024 می پردازیم و آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.

حفظ نرخ تعامل

در سال‌های اخیر، بازاریابان شاهد کاهش نرخ مشارکت در فعالیت رسانه‌های اجتماعی ارگانیک بوده‌اند. در حالی که دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد – کیفیت محتوا، زمان روز، دستگاه – افراد ممکن است در سال 2024 از ایجاد تعامل خودداری کنند و صرفا روی حفظ ارتباط تمرکز کنند.

برندهی مختلف برای مبارزه با این موضوع، کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی فوق‌العاده‌ای ایجاد کرده‌اند که حول محور سرگرمی، آموزش و اطلاع‌رسانی به مخاطبان ساخته شده‌ است. نکته کلیدی این است که با سرگرمی و خلاقیت می توانید تعامل را افزایش دهید.

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی با آزمایش استفاده از ویدیوهای طولانی‌تر به دنبال این هستند که نرخ تعامل را افزایش دهند. برای مثال، TikTok آپلودهای ۱۵ دقیقه‌ای را معرفی می‌کند تا نحوه تعامل برندها را نه تنها با مخاطبان خود، بلکه در جهت حفظ بینندگانش نیز افزایش دهد.

نکته تخصصی: TikTok یک گزینه جدید برای تجزیه و تحلیل Reels اضافه کرده است، که در آن می توانید نرخ حفظ مخاطب، زمان تماشا و تعداد پخش مجدد محتوا را بررسی کنید.

دسترسی ارگانیک

لینکدین به تازگی به یک میلیارد عضو در سراسر جهان رسیده است. این با روزهایی که فقط مکانی برای آپلود رزومه و جستجوی کار بود فاصله زیادی دارد!

در سال 2024، انتظار دارم که شاهد افزایش چشمگیر تعامل ارگانیک در لینکدین باشیم که در حال حاضر در شبکه های اجتماعی نادر است.

مردم پروفایل های لینکدین خود را دائما به روز می کنند، نه فقط در مورد موضوعات کاری بلکه در خصوص مهارت های زندگی، مشاوره، پشتیبانی، مسائل مربوط به سلامت روان، نکات و رهبری و … نیز این موضوع حاکم است.

نکته تخصصی: تعاملات زیادی بین سازندگان در لینکدین اتفاق می افتد. شما هم می‌توانید نمایه شخصی خود را به حالت سازنده (Creator mode) تغییر دهید، که این موضوع نمایه شما را بهبود می‌بخشد و به شما امکان دسترسی به ابزارهای بیشتری را می‌دهد. به نظر می رسد برای رسانه های پولی، تبلیغات ویدیویی بیشترین تعامل را در لینکدین ایجاد می کند.

هوش مصنوعی

جای تعجب نیست که بازاریابان رسانه های اجتماعی از هوش مصنوعی برای افزایش بهره وری استفاده می کنند. ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT و Midjourney به بازاریابان کمک می‌کنند تا متن و تصویرهای مورد نظر خود را تولید کنند و ایده‌های مفهومی کمپین ها و پست های اجتماعی را به خوبی ارائه دهند.

در همین راستا، رسانه های اجتماعی در حال ادغام هوش مصنوعی در پلتفرم های خود هستند. مثلا:

  • TikTok شما را قادر می سازد تا فید خود را بر اساس هوش مصنوعی شخصی سازی کنید.
  • اینستاگرام در حال آزمایش استیکرهای تولید شده توسط هوش مصنوعی است.
  • لینکدین به کاربران ممتاز خو ویژگی‌های هوش مصنوعی مانند کمک به نوشتن پروفایل مبتنی بر هوش مصنوعی و سیگنال‌های «انتخاب شغل‌های برتر» را ارائه می‌کند.
  • یوتیوب در حال آزمایش روی Dream Track برای Shorts و Music توسط ابزارهای هوش مصنوعی است.

اما باید توجه داشته باشید که استفاده از هوش مصنوعی خطراتی از جمله نقض حریم خصوصی و اخلاقی را نیز به همراه دارد. پس قبل از هر کاری نگرش مخاطبان خود را نسبت به هوش مصنوعی در نظر بگیرید و ببینید که آنها در مورد هوش مصنوعی چه احساسی دارند؟ آیا آنها دوست دارند مطالب ساخته شده توسط هوش مصنوعی را ببینند؟ یا دوست ندارند؟

در اینجا یک سوال پیش می آید که اگر چیزی را با استفاده از هوش مصنوعی تولید کنید، آیا قصد دارید مالک آن شوید و یا آن را به عنوان ایجاد شده توسط هوش مصنوعی برچسب بزنید؟ من فکر می کنم در آینده قانونی برای این موضوع ایجاد خواهد شد. در هر حال، خوشحال میشوم نظرات شما را در این خصوص بدانم.

نکته تخصصی : مراقب ویژگی‌های جدید در هر یک از پلتفرم‌های اجتماعی باشید و بررسی کنید که برندهای دیگر چگونه از آنها برای تأثیرگذاری مناسب استفاده می‌کنند.

2. هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

هیچ شکی وجود ندارد که هوش مصنوعی تبدیل به بحث های روز دنیای تکنولوژی شده است و البته بسیاری از بازاریابان دیجیتالی را هم سردرگم کرده است. در سال 2024، من رشد تصاعدی مستمر در استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی را پیش‌بینی می‌کنم که مستلزم آن است که کسب‌وکارها این فناوری را بپذیرند و از چشم‌اندازی که به سرعت در حال تحول است سبقت بگیرند.

برایان کوریش، بنیانگذار شرکت مشاوره متمرکز هوش مصنوعی Elemental Intelligence و DMI Global Champion، می گوید : 49 درصد از ارزش NASDAQ و 25 درصد از بازار سهام ایالات متحده تنها از شش شرکت تشکیل شده است، که همه آنها شرکت های هوش مصنوعی هستند.

بنابراین این موضوع برای بازاریابان چه معنایی می تواند داشته باشد؟ به نظر من بازاریابان باید استراتژی استفاده از ویژگی های منحصربفرد هوش مصنوعی را در پیش بگیرند. نظر شما در این خصوص چیست؟

در ادامه به 3 موضوع تاثیرگذار هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در سال 2024 می پردازیم.

استراتژی هوش مصنوعی

در مورد اینکه با هوش مصنوعی چه باید کرد سردرگمی بسیاری وجود دارد. ولی به نظر من از آنجایی که بخش‌های مرتبط با بازاریابی، نزدیک‌ترین بخش به مصرف‌کنندگان هستند، بازاریابان می‌توانند در این حوزه فعال شوند و با استراتژی هوش مصنوعی به سمت جلو حرکت بکنند. آن‌ها می‌توانند از دانش به‌دست‌آمده در سفر مشتری برای شناسایی فرصت‌ها استفاده کنند و به کمک هوش مصنوعی، ارتقا و بهبود عملکرد کسب و کارها را در حوزه های مختلف به ارمغان بیاورند.

هم اکنون بازاریابان این فرصت را دارند که هوش مصنوعی داشته باشند زیرا در حال حاضر هیچکس صاحب هوش مصنوعی نیست. مدیر بازاریابی که این فرصت را درک کند و به خودش بگوید که من شخصی خواهم بود که به تنظیم استراتژی توسط هوش مصنوعی اعتماد کرده، و تصمیم می گیرم که چگونه از هوش مصنوعی بهترین استفاده را داشته باشم، یک فرصت عالی برای خودش بوجود آورده است.

اولین قدم این است که بفهمید در چه نوع شرکتی مشغول به کار هستید و همچنین مقاومت در برابر تغییر با چه مشکلاتی روبرو است. سپس می‌توانید پروژه‌های هوش مصنوعی را به‌طور استراتژیک شناسایی و اولویت‌بندی کنید.

هنگام انتخاب یک پروژه هوش مصنوعی، بازاریابان باید تصمیم بگیرند که آیا می خواهند فرآیندها را بهینه کنند، تولید را تسریع کنند یا مدل کسب و کار را تغییر دهند:

  • بهینه سازی : فرآیندهای داخلی خود را کارآمدتر کنید (مانند استفاده از ChatGPT برای نوشتن خلاصه مطالب).
  • تسریع : چگونه می توانید از هوش مصنوعی برای بهبود محصولات یا خدمات موجود خود استفاده کنید؟ به معیارهایی که می توانید استفاده کنید نگاه کنید و از خودتان بپرسید که آیا هوش مصنوعی ارزش کسب و کار کافی برای مشتری در جهت افزایش قیمت محصول اضافه می کند.
  • تبدیل : آیا می توانید از هوش مصنوعی برای ایجاد یک استراتژی محصول، خدمات یا مدل تجاری جدید استفاده کنید؟ این یک فرصت عالی برای گشت و گذار در سازمان و گفتگو در مورد مشکلاتی است که افراد در سازمان با آن مواجه هستند و اینکه چگونه هوش مصنوعی می تواند این مشکلات را حل کند.

نکته تخصصی : هنگام انتخاب رویکرد خود برای هوش مصنوعی، از موقعیت شرکت خود آگاه باشید. به عنوان مثال، اگر 80٪ از وظایف سازمان مبتنی بر مرورگر هستند، احتمال زیادی وجود دارد که بسیاری از آنها را بتوانید خودکار کنید. اگر فرآیندهای داخلی را بررسی نکرده باشید، پرش به مدل تبدیل فایده ای برای شما نخواهد داشت.

سرعت بهبود هوش مصنوعی

هوش مصنوعی برای مدت طولانی وجود داشته است، اما چیزی که در مورد این فناوری منحصر به فرد است، این است که این اولین فناوری است که می تواند به تنهایی و توسط خودش بهبود یابد.

فناوری های قبلی به شخصی نیاز داشتند که کد را توسعه داده یا مستقر کند و یا محصول را بهبود دهد تا باعث افزایش قابلیت آن شود. تفاوت فناوری های قبل از هوش مصنوعی با آن در حال حاضر این است که هوش مصنوعی می‌تواند به تنهایی یاد بگیرد و یا خود را بهینه نماید.

نکته تخصصی: وقتی صحبت از قابلیت‌های هوش مصنوعی می‌شود، توانایی پلتفرم را بر اساس بلوغ فعلی آن نادیده نگیرید. به یاد داشته باشید که سرعت بهبود پلتفرم به این معنی است که شما باید هر چند هفته یا ماه یکبار به فناوری و استراتژی هوش مصنوعی خود مراجعه کنید.

مهارت استفاده از هوش مصنوعی

نمی توان انکار کرد که هوش مصنوعی در بخش مهارت های فنی برتری دارد و برای همه قابل دسترسی است. اما در چه چیزی خوب نیست؟

هوش مصنوعی در حال حاضر در بدترین حالت خودش است! در نقش‌های خود به عنوان بازاریاب، باید بیشتر به مهارت‌های نرم و مهارت‌های استدلالی خود توجه کنید زیرا هوش مصنوعی در خصوص این موضوعات بسیار بد عمل می‌کند.

این موضوع مهم است که از خودمان بپرسیم چگونه سازمان را برای انجام کارها هدایت کنیم چون این موارد در دو تا سه سال آینده بسیار مهم خواهد بود. همچنین، باید بررسی کنیم که چگونه با هوش مصنوعی تعامل ایجاد می کنیم.

در نتیجه به این موضوع می رسیم که هوش مصنوعی کار شما را نمی گیرد. اما کسی که هوش مصنوعی را بشناسد این کار را انجام خواهد داد.

3. روند سئو در دیجیتال مارکتینگ

سئو در حال تغییر است و به نظر می رسد آینده آن بیشتر کاربر محور و فناوری محور باشد. در سال 2024، این تغییرات می تواند زیاد باشد زیرا هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به موتورهای جستجو کمک می کند تا نتایج را بر اساس قصد کاربر ارائه دهند.

بنابراین روند سئویی که در سال 2024 شاهد آن هستیم چیست؟

به احتمال خیلی زیاد موتور جستجوی مولد گوگل (SGE) به سرعت رشد خواهد کرد و SGE گوگل تجربه جستجو را توسط هوش مصنوعی تغییر می دهد که هدف آن ارائه اطلاعات مرتبط تر و جامع تر به کاربران، بر اساس سوالاتی است که مطرح می کنند. SGE همچنین پیوندهای مرتبط را ارائه می دهد و حالت مکالمه ای دارد که در آن کاربران می توانند سؤالات بیشتری را دنبال کنند که در اصل می توان گفت که شما در آینده با Google گفتگو خواهید کرد.

SGE

این تجربه قرار است در سال 2024 منتشر شود. از دیدگاه ترافیک، پیش‌بینی می‌کنم که این امر به طور بالقوه می‌تواند نرخ کلیک را برای وب‌سایت‌های زیر این عکس فوری ا کاهش دهد، که این موضوع در سئو برای ما بسیار ترسناک است.

نکته تخصصی: زمانی که در یک عکس فوری هوش مصنوعی ظاهر می‌شوید، باید داده های شما بتواند بصورت فعالانه مفهوم را بازگو کنند. احتمالا SGE به طور کامل در اوایل سال 2024 عرضه می شود و به ابزارهایی خاص برای شروع تحلیل و آنالیز دسترسی خواهید داشت، این موضوع را فراموش نکنید که بسیار مهم است، داده ها و اطلاعات شما بازگو کننده مفهوم و هدف شما باشد.

در ادامه به 3 موضوع مهم در خصوص روند سئو و تاثیر آن در دیجیتال مارکتینگ در سال 2024 می پردازیم.

تولید محتوای ارزشمند و با کیفیت

همیشه ایجاد محتوای عالی مهم بوده است، اما در سال 2024 اگر می‌خواهید در نتایج جستجو ظاهر شوید، آنچه تولید می‌کنید باید خیلی بهتر باشد. در آینده نزدیک موفقیت شما به این بستگی دارد که آیا می توانید محتوایی بسیار بهتر از محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی ایجاد کنید یا نه ؟

در ماه های اخیر شایعاتی در مورد از بین رفتن بک لینک ها منتشر شده است. در واقع، مصاحبه با کارمندان گوگل نشان داده است که بک لینک ها سه فاکتور برتر رتبه بندی نیستند. با این حال، من بر این باور هستم که بک لینک ها همچنان نشانه محبوبیت برای گوگل هستند، به خصوص زمانی که قصد دارد تصاویر فوری هوش مصنوعی خود را با منابع مختلفی در سراسر وب تایید کند.

نکته تخصصی : گوگل ویدیوها را با تصاویر باکیفیت بالا مستقیماً در چرخه SGE نمایش می دهد. اگرچه هنوز اطلاعات کاملی وجود ندارد، ولی باید انتظار داشته باشید که ویدیوهای قابل پخش به بخش مهمی از استراتژی محتوای شما تبدیل شوند.

ایجاد محتوا در چهارجوب EEAT

چارچوب EEAT (تجربه، تخصص، اعتبار و اعتماد)  گوگل یک عامل رتبه‌بندی نیست، بلکه جزئی از دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت جستجوی آن است. در حالی که این چارچوب برای یک دهه وجود داشته است، امسال گوگل یک E اضافی برای “تجربه” نیز به آن اضافه کرد.

این مورد بسیار مهم است زیرا هوش مصنوعی نمی‌تواند مانند مردم تجربه دنیای واقعی را ایجاد کند. همین امر به تولید کنندگان محتوا مزیت ویژه ای می‌دهد و اهمیت داشتن متخصصان را برای تولید یا اطلاع‌رسانی انواع محتوا تقویت می‌کند.

هنگامی که استراتژی محتوای خود را توسعه می‌دهید، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید ثابت کنید نویسنده یا شخصی که وب‌سایت شما را اداره می‌کند، تخصص، تجربه دست اول، اعتبار و اعتماد دارد، که او را لایق شنیده و دیده شدن می کند.

نکته تخصصی : چک لیستی از تمام سیگنال های EEAT که برای کسب و کار شما مهم هستند تهیه کنید و آن را مانند یک کارت امتیاز شبکه بندی کنید. به آنچه که رقبای شما برای ایجاد اعتماد و اقتدار انجام می دهند نگاه کنید. سپس خود را در برابر تمام کارهایی که رقبای شما انجام می دهند درجه بندی کنید و نحوه بهبود را پیدا کنید.

تمرکز روی نرخ تبدیل و UX

گوگل همیشه تغییراتی ایجاد می کند که بر توانایی شما برای جذب مستقیم افراد در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) تاثیر می گذارد. متأسفانه، این موضوع از کنترل شما خارج است. اما شما می توانید تجربه کاربری (UX) را کنترل و بهینه کنید.

اگر می خواهید مطمئن شوید که برای هر کاربری که از سایت شما بازدید می کند، شانس خود را برای تبدیل به حداکثر برسانید، نباید سرعت صفحه پایین و تجربه کاربری ضعیفی داشته باشید.

نکته تخصصی: وقتی موزیلا یک یا دو ثانیه از سرعت بارگذاری خود کم کرد، توانست تبدیل های خود را برای فایرفاکس تا حدود 14 درصد بهبود بخشد. تغییرات کوچک در UX و سرعت صفحه، و تمرکز بر نرخ تبدیل، می تواند بازده بزرگی داشته باشد.

4. تاثیر PPC در دیجیتال مارکتینگ

با رقابت شدیدی که برای جذب مشتریان در موتورهای جستجو وجود دارد، تبلیغات پولی راهی را برای شرکت ها ارائه می دهد تا مخاطبان اصلی خود را با پیام های مرتبط هدف قرار دهند. چیزی که مدل پرداخت به ازای کلیک (PPC) را بسیار جذاب می کند این است که بازاریابان می توانند مخارج خود را کنترل کنند و به بودجه پایبند باشند.

درآمد جهانی گوگل در سه ماهه سوم 2023 به 76.7 میلیارد دلار رسید که 59.6 میلیارد دلار آن از تبلیغات گوگل بود. این افزایش 9.5 درصدی نسبت به سال گذشته نشان دهنده تمایل شدید به تبلیغات پولی در میان کسب و کارها است.

در سال 2024، این رشد هیچ نشانه‌ای از کاهش را نشان نمی‌دهد، اما مطمئنا تحولاتی بطور خاص و  ویژه در حوزه هوش مصنوعی وجود خواهد داشت.

در ادامه به 2 مورد تاثیرگذار در دیجیتال مارکتینگ که مربوط به تبلیغات در سال 2024 می باشد می پردازیم.

هوش مصنوعی در تبلیغات گوگل

در سال 2024، گوگل قرار است ابزارهای هوش مصنوعی مولد بیشتری را در گوگل ادز عرضه کند. در حالی که این موضوع می تواند مفید باشد، ما همچنان باید به دیده احتیاط با این موضوع برخورد کنیم زیرا گوگل ادز در نهایت یک پلتفرم پولساز است. یکی از خطراتی که در خصوص این موضوع وجود دارد، این است که بدلیل استفاده هوش مصنوعی از طراحی مهندسی، در مواردی مانند الگوریتم‌ها و طرح‌بندی تبلیغات سوگیری های خاصی را ایجاد کند.

به‌طور سیستماتیک، گوگل کنترل خودش را کاهش داده و بسیاری از فعالیت‌ها را با هوش مصنوعی انجام می‌دهد. این استفاده از هوش مصنوعی کنترل شما را بر دیدن و عملکرد Google Ad محدود می کند و بدلیل عدم استفاده از  زبان به همان روشی که انسان می تواند استفاده کند، بیش از حد بهینه می شود.

بنابراین باید در سال 2024 هوش مصنوعی را به‌عنوان یک دستیار در نظر بگیرید که به شما در استراتژی کمک می‌کند، نه اینکه آن را تنها راه رو به جلو ببینید.

نکته تخصصی: در رابط Google Ads یک ویژگی بهینه‌سازی وجود دارد که در آن می‌توانید شبکه نمایش را اضافه کنید، به Google اجازه دهید تبلیغات شما را بنویسد، همه چیز را در تطابق گسترده با یکدیگر قرار دهد و یا کلمات کلیدی را حذف کند. با این حال، به خاطر داشته باشید که Google Ads به گونه ای طراحی شده است که شما را وادار به انجام کارهای خاصی می کند که ممکن است بخواهید انجام دهید و یا نخواهید. ولی در نهایت باید مطمئن شوید که هر کاری که انجام می دهید به نفع شما باشد.

تصمیم گیری بر اساس داده ها

حرف گوگل را قبول نکنید! مهم نیست که چه مدت در حوزه PPC یا بازاریابی موتورهای جستجو کار می کنید، حتما مطمئن شوید که از قضاوت خود (بر اساس داده ها) در مورد کمپین های تبلیغاتی گوگل استفاده می کنید.

در چند سال گذشته، نمایندگان گوگل حساب‌ها را بررسی کرده‌ و تغییراتی را در کمپین‌های تبلیغاتی پیشنهاد می‌کنند. اما یک الگوی تهاجمی فزاینده وجود دارد که آنها از آن پیروی می کنند که همین امر ممکن است باعث شود که فکر کنید استراتژی اشتباهی را انتخاب کرده اید یا از ویژگی‌های مناسب در ابزارها استفاده نمی‌کنید، اما من به شما توصیه می‌کنم هرگز در لحظه تصمیم نگیرید.

نکته تخصصی : برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، توصیه میکنم مقاله “Are you being manipulated by Google Ads” را بررسی کنید.

5. استراتژی بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ

شروع سال جدید زمان بسیار خوبی برای بررسی استراتژی بازاریابی دیجیتال است. مهم است که بفهمیم چه چیزی موثر بوده و مهمتر از آن این است که، بدانیم چه چیزی موثر نبوده است.

یک استراتژی منسجم چه در رشد و چه در ایجاد آگاهی از برند می تواند به شما کمک کند تا به اهداف تجاری خود دست یابید. این استراتژی همچنین تیم شما را راهنمایی می کند تا آنها بفهمند که در کجا باید تلاش خود را متمرکز کنند و چه هدفی را دنبال کنند.

طبق تحقیقات Mesh-AI ، در سال 2024، یک استراتژی هوش مصنوعی منسجم بسیار ضروری خواهد بود، به ویژه از آنجایی که تنها 15 درصد از سازمان ها یک استراتژی کاملاً تعریف شده و کاملاً قابل درک را دارند. اما سوال اینجاست که اولویت های دیگر چیست؟

در ادامه به 2 موضوع تاثیرگذار در تعیین استراتژی بازاریابی در حوزه دیجیتال مارکتینگ در سال 2024 می پردازیم.

حفظ حریم خصوصی داده ها

نقض داده ها و سوء استفاده از داده ها برای برندها هزینه دارد و این هزینه تنها از منظر مالی نیست. نقض داده‌ها باعث می‌شود مشتریان اعتماد خود را از دست بدهند و نسبت به اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی بی‌میلی از خود نشان دهند، و این موضوع بر تعامل و جمع‌آوری داده‌های شما تأثیر بگذارد.

بر اساس تحقیقات 86 درصد از آمریکایی ها می گویند حفظ حریم خصوصی داده ها نگرانی فزاینده ای برای آنها است، در حالی که 68 درصد نگران سطح داده های جمع آوری شده توسط مشاغل هستند.

در نهایت شما باید تصمیم بگیرید که چگونه می خواهید از داده های مشتریان استفاده کنید. اگر بتوانید در این مورد با مشتریانتان صادق باشید و توضیح دهید که چه کاری بر روی داده ها انجام می‌دهید و چرا این کار را انجام می‌دهید، فرصت ویژه ای در جهت اعتماد سازی مشتریانتان بدست آورده اید.

نکته تخصصی : در مورد نحوه استفاده از داده های مشتریان صادق باشید و به مشتریان کنترل بیشتری بر اطلاعاتشان بدهید. به میزان ارزشی که به مشتریانتان برای دریافت داده های آنها می دهید توجه کنید و ببینید که آیا این ارزش کافی است یا خیر. و البته در مورد آنچه که در مقررات حفظ حریم خصوصی داده ها اتفاق می افتد به روز باشید.

مدیریت انتظارات مشتری

بر اساس نظرسنجی ها بیش از 70 درصد از مشتریان مایلند برای کالاهایی که با کیفیت بالایی تولید می شوند، هزینه بیشتری بپردازند. این موضوع مشتریان را قادر می‌سازد تا از قدرت خرید خود برای هماهنگی با نگرانی‌های اجتماعی خود استفاده کنند و به شرکت‌هایی که این نگرانی‌ها را برطرف می‌کنند قدرت قیمت‌گذاری برای محصول یا خدماتشان را ارائه بدهند.

کیفیت به طور فزاینده ای در تصمیم گیری مردم برجسته می شود. مشتریان نمی خواهند از شرکتی که محصولات و خدمات بی کیفیت ارائه می دهد حمایت کنند.

نکته تخصصی : چرخه عمر محصول یا خدمات خود را بررسی کنید تا پایداری و کیفیت آن را تعیین کنید و بر روی زمینه هایی تمرکز کنید که می توانید در آنها پیشرفت کنید، با مشتریان خود تماس بگیرید تا ببینید چه کارهایی را بهتر می توانید انجام دهید و استراتژی مسئولیت اجتماعی شرکت خود را مرور و بهینه کنید.

5. گرایش شغلی در دیجیتال مارکتینگ

علیرغم اینکه بسیاری از کسب‌وکارها دستخوش تحولات دیجیتالی شده‌اند و از فناوری‌های دیجیتال استفاده می‌کنند، هنوز کمبود متخصصان ماهر در حوزه بازاریابی دیجیتال احساس می شود.

در یک تحقیق از مجموعه های مختلف، بسیاری از آنها گزارش دادند که در تلاش برای یافتن استعدادهای مورد نیاز برای رشد و تغییر به ویژه در زمینه‌هایی که بر افزایش تجربه مشتری یا جلب نظر آنها متمرکز است ناموفق بوده اند.

بنابراین، سال 2024 چه چیزی را برای بهبود بازار کار دیجیتال مارکتینگ و مشاغل افراد در نظر می گیرد؟

در ادامه به 3 موضوع تاثیرگذار در خصوص گرایش شغلی در دیجیتال مارکتینگ در سال 2024 می پردازیم.

 بازار کارفرمایان

در سال 2023، صنعت فناوری نسبت به سال 2022 شاهد از دست دادن 50 درصدی مشاغل بود و این روند هنوز هم متوقف نشده است، بطور مثال شرکت تولید اسباب بازی Hasbro و غول استریم Spotify در دسامبر 2023 اخراج های قابل توجهی را انجام دادند.

این موضوع بدین معناست که افراد زیادی به دنبال شغل هستند و همین امر قدرت بیشتری را در دست کارفرمایان قرار می‌دهد.

نکته تخصصی : درک خود از ارتباطات را مجدداً تنظیم کنید. آماده باشید که یک سوال ساده از شخصی که با او در ارتباط هستید بپرسید، مانند «من کمی در حرفه خود گیر کرده‌ام و می‌خواهم از نقش خود در مدیریت بازاریابی به مدیر بازاریابی دیجیتال تبدیل شوم. من دوست دارم یاد بگیرم که تو چگونه این کار را انجام دادی.»

پرورش تخصص

همیشه بحثی در مورد عمومی بودن در مقابل تخصصی بودن در بازاریابی دیجیتال وجود داشته است. آیا بهتر است همه کاره باشید یا در زمینه خاصی برای پیشرفت شغلی متخصص باشید؟ در سال 2024، تخصص ممکن است پیروز شود.

این موضوع بستگی به شناسایی حوزه ای دارد که از کار کردن در آن بیشتر لذت می برید. اگر در شغلی هستید، سعی کنید پروژه‌های بیشتری در این زمینه بگیرید. یا اگر بیکار هستید، فقط به طور مداوم در مورد آن یاد بگیرید.

در کنار پرورش یک تخصص، می توانید روی سه حوزه اصلی تمرکز کنید:

  • مسیرهای توزیع بازار را بدانید : در مورد داشتن یک استراتژی که تعیین می کند از کدام کانال ها برای ارائه محصول به مشتریان هدف خود استفاده کنید. کسب تجربه در اقتصادها و مناطق بزرگتر از خودتان به شما کمک می کند تا مهارت های ارزشمندی کسب کنید.
  • درک اثربخشی بازاریابی: بازاریابی دیجیتال را می‌توان تا آخرین ریال اندازه‌گیری کرد، اما در حال حاضر هدف از مشخص کردن کانال‌ها برای اندازه‌گیری اثربخشی است.
  • شناسایی نقاط قوت : با دانستن نقاط قوت خود پیشرفت می کنید ومی توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید و اشتیاق خود را به آنها نشان دهید.

سرمایه گذاری روی یادگیری

تشنگی برای یادگیری نه تنها به کارفرمایان نشان می دهد که شما با انگیزه و پرشور هستید، بلکه به افزایش مهارت شما کمک می کند یا شما را قادر می سازد به یک نقش جدید تبدیل شوید.

هر بار که با کسی صحبت می‌کنم که روی خودسازی خود سرمایه‌گذاری کرده است، نکات خوبی از آن بدست می آورم  و برایم فرقی ندارد که این گفتگو در خصوص دوره آموزشی ارتقاء مهارت، هنرهای زندگی یا یادگیری یک زبان جدید باشد.

یادگیری نیازی به فعالیت سخت ندارد و اغلب می تواند سرگرم کننده باشد. گزینه های زیادی از یادگیری آنلاین گرفته تا دوره در یک موسسه محلی یا کارآموزی در دسترس شما است که نوع آن به انتخاب فرمت مناسب شما و سبک زندگی شما بستگی دارد.

همچنین یک نوع از آموزش خودآموزی نیز وجود دارد که در آن به پادکست های مورد نظراتان گوش می دهید یا وبلاگ هایی را در مورد موضوعات مورد علاقه خود می خوانید.

نکته تخصصی : وقتی صحبت از هوش مصنوعی می شود، از پلتفرم ها استفاده کنید! برای مدتی فقط یک بازاریاب دیجیتال نباشید و از آنها برای همه چیز استفاده کنید. اگر آنها مشکلاتی دارند و بدرستی کار نمی کنند، اصلا مهم نیست. این موضوع در خصوص کسب تجربه ای است که می توانید در مورد آن صحبت کنید.

نتیجه گیری:

سال 2024 یک سال هیجان انگیز و چالش برانگیز برای بازاریابان دیجیتالی خواهد بود. هوش مصنوعی همه چیز را از نحوه رفتار و خرید مشتریان گرفته تا نحوه عملکرد کسب و کارها و بخش های مختلف تغییر می دهد.

تنها چیزی که از صحبت با کارشناسان مختلف آموخته ام این است که بازاریابان باید از هوش مصنوعی استفاده کنند تا در شغل خود موثر باشند. حتی اگر نقش شما در حال حاضر تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار نگیرد، در آینده نزدیک این چنین خواهد بود. بنابراین شروع به یادگیری در مورد فناوری و استفاده از برخی از پلتفرم های دیجیتالی بکنید. در غیر این صورت، شما در معرض خطر عقب ماندن هستید!

به این فکر کنید که کدام مسیر برای شما مهم است و روی آنچه می توانید در سال 2024 از آنها استفاده کنید تمرکز کنید. در انتها خوشحال میشوم در خصوص مسیرهایی گه برایتان از اهمیت بالاتری برخوردار است و آنچه که در نظر دارید بر روی آن متمرکز شوید، صحبت کنید و نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

turned_inدسته بندی : دیجیتال مارکتینگ
moreبرچسب : ، ، ، ، ،

مطالب مرتبط

رسانه چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست